امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب
بذرپاش در ابتدای دوران وزارتش مهم‌ترین وعده رئیسی را نقش بر آب کرد

پول برای ساخت ۴ میلیون مسکن نیست!

ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال از مهم‌ترین وعده‌های سید ابراهیم رئیسی در دوران مبارزات انتخابی او بود، بر کسی پوشیده نبود که وضعیت انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای است که رئیسی رقیبی نخواهد داشت اما باز هم این وعده از جمله موارد مهم او روند رسیدنش به کرسی ریاست جمهوری محسوب می‌شود
کد خبر: 7648
زمان انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱ قبل از ظهر -
438 بازدید

اقتصاد خوب: ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال از مهم‌ترین وعده‌های سید ابراهیم رئیسی در دوران مبارزات انتخابی او بود، بر کسی پوشیده نبود که وضعیت انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای است که رئیسی رقیبی نخواهد داشت اما باز هم این وعده از جمله موارد مهم او روند رسیدنش به کرسی ریاست جمهوری محسوب می‌شود. در طی همه یک سال گذشته اما هر چه گذشت به نظر رسید این وعده سرانجامی نخواهد داشت. اگرچه سید ابراهیم رئیسی در طول همه این مدت هم بارها و بارها بر تحقق این وعده تاکید کرد.

رستم قاسمی، نفت و ۴ میلیون مسکن

انتخاب رستم قاسمی برای اجرای این وعده اما از همان ابتداب ا حرف و حدیث‌هایی همراه بود، این موضوع برای خود رستم قاسمی هم به نظر دور از ذهن می‌رسید چرا که او در همان روزهای اول وزارتش بر راه و مسکن بارها خود را وزیر نفت نامید! اما نقش نفت در تحقق ساخت ۴ میلیون مسکن به همین اشاره محدود نبود، یکی از راه‌های تامین بودجه برای ساخت این تعداد مسکن و البته ارتباطش با رستم قاسمی به این موضوع برمی‌گشت که قرار بر این بود رستم قاسمی با فروش بخشی از نفتی که به او تحویل داده می‌شود بودجه ساخت ۴ میلیون مسکن را فراهم کند. اما این موضوع خیلی زود با مخالفت‌هایی روبهرو شد، مهم‌ترینش شاید سازمان برنامه و بودجه بود که از جمله مخالفان اصلی این تصمیم بود.

قانون است اما محقق نمی‌شود

هر چه گذشت اگرچه از سوی بخشی از دولت به تاکید بر تحقق این وعده اصرار می‌شد اما اظهارنظرهایی هم درباره ناممکنی این اتفاق به گوش می‌رسید. سیدابراهیم رئیسی پیش از رئیس‌جمهور شدن گفته بود: «در حوزه مسکن ساخت ۴میلیون واحد مسکونی شعار انتخاباتی نیست هم نیاز کشور و هم قانون است.» اما یکسال پس از انتخاب رئیسی وزیر وقت راه و مسکن به صراحت اعلام کرد «قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود.»

یکی از تازه‌ترین این اظهارنظرها مربوط به گفته‌های حمیدرضا سهرابی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی است که اعلام کرد « پروژه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی یک پروژه بسیار بزرگ و زمانبر است و اکنون برای به نتیجه رسیدن این طرح زود است و نتایج این طرح در ۲ یا ۳ سال آینده نمود پیدا خواهد کرد.» این گفته معطوف به طولانی‌تر کردن وعده سید ابراهیم رئیسی بود و نه عدم تحقق آن. او در ادامه به ایسنا گفت « تا پایان سال ۳ هزار واحد مسکونی در این طرح افتتاح خواهند شد.»

بذرپاش، وعده رئیسی را نقش بر آب کرد

حواشی حضور رستم قاسمی در وزارت راه و البته پیشرفت بیماری او هم دلیل دیگری شد که این وعده به موارد دیگری بیرون از بدنه دولت گره بخورد. در طول دو ماه گذشته هم چندبار شایعه استعفای او از دولت به گوش رسید تا هفته گذشته که این شایعه عملی شد و او از دولت بیرون رفت، اگرچه این خروج با اتفاق تلخی همراه بود و او پس از تحمل یک دوره بیماری پنجشنه هفته گذشته دار فانی را وداع گفت. پیش از این اتفاق اما مهرداد بذرپاش توانسته بود از اهالی بهارستان رای اعتماد بگیرد و بر مسند وزارت راه ، مسکن و شهرسازی بنشیند. آنچه باعث به روز شدن وعده سید ابراهیم رئیسی شد مربوط به همین جلسه می‌شود. جایی که وزیر جوان و تازه دولت آشکارا به هزینه‌های تحقق وعده رئیسی اشاره کرد و به نوعی عملی شدن آن را رد کرد. او در جریان سخنرانی در نشست بررسی صلاحیت‌اش در مجلس گفت « هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن تقریبا دو برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ است. شما نمایندگان بگویید از کجا باید تامین شود؟با چه مدلی می خواهیم مسکن بسازیم؟»

هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن چقدر است؟

فارغ از محل تامین این هزینه این پرسش مهم است که بدانیم هزینه تحقق این وعده چقدر است؟ مرداد ماه امسال محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی به این پرسش پاسخ داده بود. او گفت «برای تحقق نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نیاز به تأمین مالی ۴ هزار هزار میلیارد تومان است که البته این به غیر از هزینه تأمین زمین و خدمات و مصالح آن است.» این ارقام در حالی باید خوانده شود که بدانیم از این رقم ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی برای تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز است.

این ارقام در حالی عنوان می‌شود که بدانیم این هزینه ماه به ماه در حال افزایش است. در یک سال و چند ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن در وزارتخانه راه و مسکن مواجه بودیم هزینه‌های ساخت مرتبا افزایش یافته و به نوعی و تلنبار شده است. به باور بسیاری اگر تا یک سال پیش می‌شد با حدود متری ۵ میلیون تومان این پروژه را به نوعی به سرانجام رساند امروز هزینه‌ها به حدود متری ۹ میلیون تومان رسیده است. در همین یک هفته اخیر از بابت افزایش قیمت یونولیت و بلوک‌های سقفی، قیمت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *